After the revolution of 1848 the "Singspiel" lost much of its appeal and the lively works of Jacques Offenbach were welcomed by the Viennese with open arms. Franz von Suppè (1819-1895), already a well established composer of incidental music for comedies, was the first to offer substantial competition in this new field. As he often added distinctively Viennese music of his own, he is rightly called ”Father of the Vienna Operetta”. ”Pique Dame” (Queen of Spades) is a revision of the earlier, less successful „Kartenschlägerin“ of 1862. It was remounted to a better reaction under its new title in 1865 at the Carl Theatre.
Little is heard of it now except the tuneful overture which sounds remarkable effective in the sparkling arrangement for symphonic wind band by Gerhard Baumann.
Ouverture / Ouvertüre / Overture Nach der Revolution des Jahres 1848 hatte das Singspiel für die Wiener viel von seiner Anziehungskraft verloren und es waren jetzt die lebensfrohen Werke von Jacques Offenbach, die dort Beachtung fanden. Franz von Suppè (1819-1892), bereits erfolgreicher Komponist von Schauspielmusiken und Komödien, war der erste Komponist, der sich auf diesem neuen Feld den Konkurrenten mit Erfolg stellte. Seine Werke enthalten wesentliche wienerische Züge, so daß er zurecht als “Vater der Wiener Operette” bezeichnet wird. “Pique Dame” ist eine Überarbeitung der bereits früher entstandenen, allerdings wenig erfolgreichen “Kartenschlägerin” des Jahres 1862. Die Wiederaufnahme in den Spielplan unter dem neuen Titel brachte dann 1865 den...